NovinkyPřejít na platformu
Zpět na přehled

Mladí si v penězích nevěří. Pomůže jim Skoala?

reportáž
28. 5. 2025
Výzkum-cover

Jen každý pátý mladý Čech by si dal jedničku z finanční gramotnosti. Čím to je a jak zajistit, aby se děti měly v budoucnu lépe než rodiče?

Jen každý pátý mladý Čech by si dal jedničku z finanční gramotnosti. Zbytek tápe. Nejistotu živí nedostatek praktické výuky a nízké sebevědomí, zvlášť u dívek. Přitom právě schopnost rozumět penězům rozhoduje o tom, jak se nám bude v životě dařit. V Nadaci České spořitelny jsme si nechali zpracovat výzkum od agentury Ipsos, díky kterému máme potvrzeno: školy zatím na každodenní finanční realitu žáky a studenty nepřipravují dostatečně.

Finanční chování mladých? Náraz do tvrdé reality všedního života  

Více než tři čtvrtiny mladých ve věku 15–25 let si myslí, že školy věnují finančním tématům příliš malou pozornost. A že jim chybí konkrétní návody a příklady z praxe. Podle výzkumu by více než polovina studentů a absolventů ocenila praktičtější přístup, skoro třetina by uvítala, kdyby jim principy vysvětloval někdo z reálného světa financí. 

Ačkoliv je finanční gramotnost součástí rámcových vzdělávacích programů už od roku 2013, téměř 40 % mladých uvedlo, že se s ní poprvé setkali až na střední škole nebo ještě později. A 17 % se s výukou tohoto tématu ve škole nepotkalo vůbec.

Výzkum-nedostatek pozornosti

Chybí daně, investice i důvěra 

Mladí respondenti jasně pojmenovali, která témata jim ve škole chyběla nejvíce: investování (19 %), daně (12 %) a spoření (8 %). Právě v těchto oblastech pak často dochází k omylům a zmatku. Například pětina mladých nerozlišuje mezi běžným a spořicím účtem a čtvrtina se domnívá, že je na spořicí účet možné získat státní podporu. 

Výzkum také ukázal významné genderové rozdíly. Mladí muži jsou ve svém hodnocení sebevědomější, dívky se častěji podceňují – i když jejich skutečné znalosti jsou podle testu výrazně vyšší, než si samy myslí. To může vést k tomu, že se v budoucnu budou méně pouštět do rozhodování o vlastních financích. 

„Finanční gramotnosti se ve školách nevěnuje dost prostoru, protože se v tom často necítí jistě ani sami učitelé," říká Alena Opletalová z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého.  

Výzkum-fin.gam. ve škole

Skoala nabízí cestu ke kvalitnímu finančnímu vzdělávání  

Chceme, aby mladí lidé opouštěli školu připraveni na reálný svět. Proto jsou všechny metodiky ve Skoale úzce propojené s praxí. „Moc si přeji, aby se téma finanční gramotnosti přirozeně dostalo do všech školních předmětů. V češtině se přece nemusí stále předčítat texty našich literárních umělců, ale i texty, které se týkají našich životů. Třeba úvěrové smlouvy,” uvádí Anna Dvořáková z týmu Skoala z Nadace České spořitelny. „To, že se sami učitelé bojí některých složitějších finančních témat je přirozené. Učitel však nemusí sám všechno umět. Měl by být hlavně průvodcem ve vzdělávání a mít k tomu ty správné a funkční nástroje, které mu v této roli pomohou,” dodává Anna.  

Proto jsme od začátku naši Skoalu stavěli za velké pomoci učitelů i dětí. Díky tomu je plná zajímavých, praktických a zábavných materiálů. A je vytvořena tak, aby ji učitelé mohli začít používat hned – bez zbytečných složitostí.

Chcete, aby si vaši žáci ve světě financí věřili více?

Vyučujte se Skoalou. Zdarma, snadno a s podporou odborníků.

Začít se Skoalou

Zajímá vás finanční chování mladých více? Přečtěte si celý report z výzkumu.

Další články

Začít se Skoalou
Nadace České spořitelnyBudějovická 1912/64b, 140 00  Praha 4
IČO 26506980DIČ CZ26506980
Městský soud v PrazeN 433/MSPH
© 2025 Skoala
Powered by