
Co funguje na střední? S tím Skoale pomůže nový panel středních škol
Jak spolupracujeme při přípravách metodik přímo s učiteli? A proč je to pro nás důležité?
Jen každý pátý mladý Čech by si dal jedničku z finanční gramotnosti. Čím to je a jak zajistit, aby se děti měly v budoucnu lépe než rodiče?
Jen každý pátý mladý Čech by si dal jedničku z finanční gramotnosti. Zbytek tápe. Nejistotu živí nedostatek praktické výuky a nízké sebevědomí, zvlášť u dívek. Přitom právě schopnost rozumět penězům rozhoduje o tom, jak se nám bude v životě dařit. V Nadaci České spořitelny jsme si nechali zpracovat výzkum od agentury Ipsos, díky kterému máme potvrzeno: školy zatím na každodenní finanční realitu žáky a studenty nepřipravují dostatečně.
Více než tři čtvrtiny mladých ve věku 15–25 let si myslí, že školy věnují finančním tématům příliš malou pozornost. A že jim chybí konkrétní návody a příklady z praxe. Podle výzkumu by více než polovina studentů a absolventů ocenila praktičtější přístup, skoro třetina by uvítala, kdyby jim principy vysvětloval někdo z reálného světa financí.
Ačkoliv je finanční gramotnost součástí rámcových vzdělávacích programů už od roku 2013, téměř 40 % mladých uvedlo, že se s ní poprvé setkali až na střední škole nebo ještě později. A 17 % se s výukou tohoto tématu ve škole nepotkalo vůbec.
Mladí respondenti jasně pojmenovali, která témata jim ve škole chyběla nejvíce: investování (19 %), daně (12 %) a spoření (8 %). Právě v těchto oblastech pak často dochází k omylům a zmatku. Například pětina mladých nerozlišuje mezi běžným a spořicím účtem a čtvrtina se domnívá, že je na spořicí účet možné získat státní podporu.
Výzkum také ukázal významné genderové rozdíly. Mladí muži jsou ve svém hodnocení sebevědomější, dívky se častěji podceňují – i když jejich skutečné znalosti jsou podle testu výrazně vyšší, než si samy myslí. To může vést k tomu, že se v budoucnu budou méně pouštět do rozhodování o vlastních financích.
„Finanční gramotnosti se ve školách nevěnuje dost prostoru, protože se v tom často necítí jistě ani sami učitelé," říká Alena Opletalová z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého.
Chceme, aby mladí lidé opouštěli školu připraveni na reálný svět. Proto jsou všechny metodiky ve Skoale úzce propojené s praxí. „Moc si přeji, aby se téma finanční gramotnosti přirozeně dostalo do všech školních předmětů. V češtině se přece nemusí stále předčítat texty našich literárních umělců, ale i texty, které se týkají našich životů. Třeba úvěrové smlouvy,” uvádí Anna Dvořáková z týmu Skoala z Nadace České spořitelny. „To, že se sami učitelé bojí některých složitějších finančních témat je přirozené. Učitel však nemusí sám všechno umět. Měl by být hlavně průvodcem ve vzdělávání a mít k tomu ty správné a funkční nástroje, které mu v této roli pomohou,” dodává Anna.
Proto jsme od začátku naši Skoalu stavěli za velké pomoci učitelů i dětí. Díky tomu je plná zajímavých, praktických a zábavných materiálů. A je vytvořena tak, aby ji učitelé mohli začít používat hned – bez zbytečných složitostí.
Vyučujte se Skoalou. Zdarma, snadno a s podporou odborníků.
Zajímá vás finanční chování mladých více? Přečtěte si celý report z výzkumu.
Jak spolupracujeme při přípravách metodik přímo s učiteli? A proč je to pro nás důležité?