Marketingové kejkle
Spotřebitel
Marketingové kejkle
Spotřebitel
Kterak se nezbláznit ze řvavého světa vtíravých reklam.
Informace
Základní informace
Úroveň
A2
Příprava
10 min
Výuka
30 min
Spotřebitel
Kterak se nezbláznit ze řvavého světa vtíravých reklam.
Vzdělávací cíle
Žáci vybírají a nakupují zboží podle ceny a kvality ve fyzickém světě i online.
Žáci rozpoznají klamavé obchodní chování.
Ověření cílů
Nalezení chyb ve slevách.
Diskuze o reklamních tricích.
Příprava
1
Evokace
Proberte se žáky, jaké mají zkušenosti s nakupováním ve slevách.
- Srovnáváte ceny zboží v obchodech?U konkrétních obchodů lze ceny porovnat přímo na jejich webových stránkách.Existují speciální weby jako Heureka.cz, Zbozi.cz, nebo Google Nákupy, které srovnávají ceny zboží v různých e-shopech a zobrazí nejlepší nabídky.
- Máte rádi nakupování ve slevě?Češi jsou v Evropě lídry na poli slev a podle toho také vypadají české reklamy, které se na slevy výrazně orientují.Můžete si tak dovolit pořídit kvalitnější nebo dražší produkty, které byste si za plnou cenu možná nekoupili.Sledování slev může být časově náročné.
- Kontrolujete, jestli je nákup zboží ve slevě opravdu výhodný? Jak?Je důležité kombinovat všechny metody - porovnávat ceny, sledovat jejich historický vývoj a zohledňovat kvalitu zboží i eshopu, který ho prodává.
2
Reklamní triky
Po zhlédnutí videa debatujte:
- Jaká je oblíbená reklamní finta?např. používání slova „nový“, přehrávání reklam dokola, vysoké slevy, které nás zaujmou, apod.
- Proč v reklamách vystupují známé osobnosti?Aby dodaly reklamnímu sdělení váhu a donutily si nás koupit i to, co třeba ani nepotřebujeme.
- Víte, kdo kontroluje správné obchodní chování?Česká obchodní inspekce.
3
Malý inspektor
V akci - 50% sleva
- Parfém v akci stojí 250 Kč, je zlevněný ze 400 Kč, což ale není o 50 %. Jaká je reálná sleva?150 Kč250 Kč
Různé hmotnosti: Je to správně?
- Pomazánka stojí 20 Kč / 200 g, stejný výrobek vedle stojí 18 Kč / 150 g a je u něj napsaná sleva. Je to správně?AnoNe (akční výrobek vychází v přepočtu na stejnou gramáž dráž)
Různý objem
- Které balení zmrzliny je nejvýhodnější?Nejvýhodnější je v přepočtu na mililitry to největší balení. Vysvětlete, že v obchodech musí být u balených výrobků povinně uvedeny ceny i za měrnou jednotku, typicky 100 g nebo 100 ml.Mražík: 500 ml, 49 KčMražík: 250 ml, 25 KčMražík: 400 ml, 45 KčMražík: 750 ml, 70 Kč
Množstevní sleva aneb 2+1 zdarma
- Která z nabídek dodržuje pravidlo 2+1 zdarma?2+1 trenýrky v akci 450 Kč, 1 trenýrky 150 Kč2+1 trička v akci stojí 250 Kč, 1 tričko 100 Kč2+1 kšiltovky v akci stojí 150 Kč, 1 kšiltovka 75 Kč
Ve dvou měnách
- Obchod uvádí ceny v korunách i eurech. Kurz podle ČNB je 25 Kč. Je reklama v pořádku?AnoNe (cena v eurech vychází po převodu na české koruny mnohem hůře)
4
Reflexe
V návaznosti na probrané diskutujte se žáky, co pomáhá proti nekalým obchodním praktikám.
- Dá se reklamním trikům nějak bránit?
- Podle čeho lze posoudit, zda je zboží v akci opravdu výhodnou koupí?
- Koupíte si zboží v akci, i když u něj není sleva tak výhodná, jak se tváří?