Kterak se nezbláznit ze řvavého světa vtíravých reklam.
Úroveň
A2
Příprava
10 min
Výuka
30 min
Žáci vybírají a nakupují zboží podle ceny a kvality ve fyzickém světě i online.
Žáci rozpoznají klamavé obchodní chování.
Nalezení chyb ve slevách.
Diskuze o reklamních tricích.
Proberte se žáky, jaké mají zkušenosti s nakupováním ve slevách.
Srovnáváte ceny zboží v obchodech?
Máte rádi nakupování ve slevě?
Kontrolujete, jestli je nákup zboží ve slevě opravdu výhodný? Jak?
Podívejte se se žáky na krátké video o reklamních tricích.
Po zhlédnutí videa debatujte:
Jaká je oblíbená reklamní finta?
Proč v reklamách vystupují známé osobnosti?
Jsou všechny obchodní triky v pořádku?
Víte, kdo kontroluje správné obchodní chování?
V akci, 50% sleva
Parfém v akci stojí 250 Kč, je zlevněný ze 400 Kč, což ale není o 50 %. Jaká je reálná sleva?
Různé hmotnosti: Je to správně?
Pomazánka stojí 20 Kč / 200 g, stejný výrobek vedle stojí 18 Kč / 150 g a je u něj napsaná sleva. Je to správně?
Různý objem
Které balení zmrzliny je nejvýhodnější?
Množstevní sleva aneb 2+1 zdarma
Která z nabídek dodržuje pravidlo 2+1 zdarma?
Ve dvou měnách
Obchod uvádí ceny v korunách i eurech. Kurz podle ČNB je 25 Kč. Je reklama v pořádku?
V návaznosti na probrané diskutujte se žáky, co pomáhá proti nekalým obchodním praktikám.
Dá se reklamním trikům nějak bránit?
Podle čeho lze posoudit, zda je zboží v akci opravdu výhodnou koupí?
Koupíte si zboží v akci, i když u něj není sleva tak výhodná, jak se tváří?