Marketingové kejkle

Spotřebitel
m005-header.png

Kterak se nezbláznit ze řvavého světa vtíravých reklam.

Informace

Základní informace

Úroveň

A2

Příprava

10 min

Výuka

30 min

Vzdělávací cíle

  • Žáci vybírají a nakupují zboží podle ceny a kvality ve fyzickém světě i online.

  • Žáci rozpoznají klamavé obchodní chování.

Ověření cílů

  • Nalezení chyb ve slevách.

  • Diskuze o reklamních tricích.

Příprava

1

Evokace

SPOT-0081.png

Proberte se žáky, jaké mají zkušenosti s nakupováním ve slevách.

  • Srovnáváte ceny zboží v obchodech?
    U konkrétních obchodů lze ceny porovnat přímo na jejich webových stránkách.
    Existují speciální weby jako Heureka.cz, Zbozi.cz, nebo Google Nákupy, které srovnávají ceny zboží v různých e-shopech a zobrazí nejlepší nabídky.
  • Máte rádi nakupování ve slevě?
    Češi jsou v Evropě lídry na poli slev a podle toho také vypadají české reklamy, které se na slevy výrazně orientují.
    Můžete si tak dovolit pořídit kvalitnější nebo dražší produkty, které byste si za plnou cenu možná nekoupili.
    Sledování slev může být časově náročné.
  • Kontrolujete, jestli je nákup zboží ve slevě opravdu výhodný? Jak?
    Je důležité kombinovat všechny metody - porovnávat ceny, sledovat jejich historický vývoj a zohledňovat kvalitu zboží i eshopu, který ho prodává.
2

Reklamní triky

Po zhlédnutí videa debatujte:

  • Jaká je oblíbená reklamní finta?
    např. používání slova „nový“, přehrávání reklam dokola, vysoké slevy, které nás zaujmou, apod.
  • Proč v reklamách vystupují známé osobnosti?
    Aby dodaly reklamnímu sdělení váhu a donutily si nás koupit i to, co třeba ani nepotřebujeme.
  • Víte, kdo kontroluje správné obchodní chování?
    Česká obchodní inspekce.
3

Malý inspektor

Ukázky nabídek z aktivityInzerce parfém: 250 Kč, původní cena 400 Kč, sleva -50%

V akci - 50% sleva

  • Parfém v akci stojí 250 Kč, je zlevněný ze 400 Kč, což ale není o 50 %. Jaká je reálná sleva?
    150 Kč
    250 Kč
Pomazánka 150g 18 Kč se slevou, 200g za 20 Kč

Různé hmotnosti: Je to správně?

  • Pomazánka stojí 20 Kč / 200 g, stejný výrobek vedle stojí 18 Kč / 150 g a je u něj napsaná sleva. Je to správně?
    Ano
    Ne (akční výrobek vychází v přepočtu na stejnou gramáž dráž)
Zmrzlina: 750 ml za 70 Kč

Různý objem

  • Které balení zmrzliny je nejvýhodnější?
    Nejvýhodnější je v přepočtu na mililitry to největší balení. Vysvětlete, že v obchodech musí být u balených výrobků povinně uvedeny ceny i za měrnou jednotku, typicky 100 g nebo 100 ml.
    Mražík: 500 ml, 49 Kč
    Mražík: 250 ml, 25 Kč
    Mražík: 400 ml, 45 Kč
    Mražík: 750 ml, 70 Kč
Kšiltovka 75 Kč, 3+1 za 150 Kč

Množstevní sleva aneb 2+1 zdarma

  • Která z nabídek dodržuje pravidlo 2+1 zdarma?
    2+1 trenýrky v akci 450 Kč, 1 trenýrky 150 Kč
    2+1 trička v akci stojí 250 Kč, 1 tričko 100 Kč
    2+1 kšiltovky v akci stojí 150 Kč, 1 kšiltovka 75 Kč
Inzerce: Křišťálová váza 999 Kč / 60€

Ve dvou měnách

  • Obchod uvádí ceny v korunách i eurech. Kurz podle ČNB je 25 Kč. Je reklama v pořádku?
    Ano
    Ne (cena v eurech vychází po převodu na české koruny mnohem hůře)
4

Reflexe

přemýšlející emotikon

V návaznosti na probrané diskutujte se žáky, co pomáhá proti nekalým obchodním praktikám.

  • Dá se reklamním trikům nějak bránit?
  • Podle čeho lze posoudit, zda je zboží v akci opravdu výhodnou koupí?
  • Koupíte si zboží v akci, i když u něj není sleva tak výhodná, jak se tváří?

Zdroje

ČESKÁ OBCHODNÍ INSPEKCE. Spotřebitelský průvodce. 2024. Dostupné z: https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce [cit. 2024-03-18]

Vytvořeno

18. 4. 2024

Aktualizováno

3. 10. 2024

Autoři

Nadace České spořitelny