Marketingové kejkle

Spotřebitel
m005-header.webp

Kterak se nezbláznit ze řvavého světa vtíravých reklam.

Informace

Základní informace

Úroveň

A2

Příprava

10 min

Výuka

30 min

Vzdělávací cíle

  • Žáci vybírají a nakupují zboží podle ceny a kvality ve fyzickém světě i online.

  • Žáci rozpoznají klamavé obchodní chování.

Ověření cílů

  • Nalezení chyb ve slevách.

  • Diskuze o reklamních tricích.

P

Příprava

E

Evokace

SPOT-0081.png

Proberte se žáky, jaké mají zkušenosti s nakupováním ve slevách.

  • Srovnáváte ceny zboží v obchodech?

  • Máte rádi nakupování ve slevě?

  • Kontrolujete, jestli je nákup zboží ve slevě opravdu výhodný? Jak?

1

Reklamní triky

Reklamní triky

Reklamní triky

Po zhlédnutí videa debatujte:

  • Jaká je oblíbená reklamní finta?

  • Proč v reklamách vystupují známé osobnosti?

  • Víte, kdo kontroluje správné obchodní chování?

2

Malý inspektor

Ukázky nabídek z aktivityInzerce parfém: 250 Kč, původní cena 400 Kč, sleva -50%

V akci, 50% sleva

  • Parfém v akci stojí 250 Kč, je zlevněný ze 400 Kč, což ale není o 50 %. Jaká je reálná sleva?

Pomazánka 150g 18 Kč se slevou, 200g za 20 Kč

Různé hmotnosti: Je to správně?

  • Pomazánka stojí 20 Kč / 200 g, stejný výrobek vedle stojí 18 Kč / 150 g a je u něj napsaná sleva. Je to správně?

Zmrzlina: 750 ml za 70 Kč

Různý objem

  • Které balení zmrzliny je nejvýhodnější?

Kšiltovka 75 Kč, 3+1 za 150 Kč

Množstevní sleva aneb 2+1 zdarma

  • Která z nabídek dodržuje pravidlo 2+1 zdarma?

Inzerce: Křišťálová váza 999 Kč / 60€

Ve dvou měnách

  • Obchod uvádí ceny v korunách i eurech. Kurz podle ČNB je 25 Kč. Je reklama v pořádku?

R

Reflexe

přemýšlející emotikon

V návaznosti na probrané diskutujte se žáky, co pomáhá proti nekalým obchodním praktikám.

  • Dá se reklamním trikům nějak bránit?

  • Podle čeho lze posoudit, zda je zboží v akci opravdu výhodnou koupí?

  • Koupíte si zboží v akci, i když u něj není sleva tak výhodná, jak se tváří?

Zdroje

ČESKÁ OBCHODNÍ INSPEKCE. Spotřebitelský průvodce. 2024. Dostupné z: https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce [cit. 2024-03-18]

Vytvořeno

Aktualizováno

Tvůrčí tým

Hlavní autor: Jakub Hussar. Spoluautor: Milan Mach (Haze). Odborná garance: Magda Pečená (FSV UK). Supervize: Anna Dvořáková (NČS).

Obsah vznikl v rámci programu finančního vzdělávání Nadace České spořitelny.